Παρουσίαση Προγράμματος

Σκοπός του Προγράμματος

Το πρόγραμμα «Διαχείριση Ολικής Ποιότητας» εμπεριέχει όλες τις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις, την εργαλειοθήκη και τις κανονιστικές απαιτήσεις για το σχεδιασμό και τη διασφάλιση της ποιότητας στους οργανισμούς.


Σκοπός του προγράμματος είναι η οι εκπαιδευόμενες/οι να:

• κατανοήσουν σε βάθος τη θεωρία της ποιότητας, ώστε να υιοθετήσουν την ορθή προσέγγιση της ενσωμάτωσης της στο παραγόμενο προϊόν ή την παρεχόμενη υπηρεσία από το στάδιο της ανάπτυξης.

• αναγνωρίσουν το κόστος (κακής) ποιότητας, ώστε εξαλείφοντάς το, να είναι σε θέση να μειώσουν αισθητά το κόστος παραγωγής.

• εμπεδώσουν τις τεχνικές εκτίμησης και βελτίωσης της ποιότητας.

• εξοικειωθούν με όρους και έννοιες χρήσιμες στην καθημερινή πρακτική των βιομηχανικών διεργασιών όπως η προσέγγιση 6σ και η λιτή παραγωγή.


Η εισαγωγή και ανάπτυξη των στατιστικών εργαλείων τόσο για το σχεδιασμό της ποιότητας από τη φάση Ε&Α, όσο και για την αποτελεσματική επιτήρηση των διεργασιών σε επίπεδο λειτουργίας, έχει διαμορφωθεί ώστε η κατανόηση τους να είναι αποτελεσματική και η εφαρμογή τους εφικτή σε κάθε χώρο εργασίας.

Μαθησιακά Αποτελέσματα του Προγράμματος

Γνώσεις

Μετά το πέρας του προγράμματος η/ο εκπαιδευόμενη/ος θα είναι σε θέση να:

1. Αναγνωρίζει της σημασία της Ποιότητας, ως ηθικής, κανονιστικής και επιχειρηματικής υποχρέωσης.
2. Τεκμηριώνει την ανάγκη διασφάλισης της Ποιότητας από τη φάση του σχεδιασμού του προϊόντος ή της υπηρεσίας.
3. Περιγράφει την εργαλειοθήκη για το σχεδιασμό της Ποιότητας, με έμφαση στο στατιστικό σχεδιασμό των πειραμάτων και στο στατιστικό έλεγχο των διεργασιών.
4. Εξηγεί τα χαρακτηριστικά και την αξία της διεργασιοκεντρικής προσέγγισης.
5. Αποτυπώνει τα διαφορετικά πεδία εφαρμογής της ποιότητας και να αναγνωρίζει τις ποικίλες διαστάσεις, προσεγγίσεις και σημασίες της.
6. Αναγνωρίζει τα στάδια της Διαχείρισης Ολικής Ποιότητας, τα οφέλη αλλά και τα εμπόδια που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή της.
7. Αναφέρει τις βασικότερες βιομηχανικές εφαρμογές του στατιστικού ελέγχου διεργασιών και να αναγνωρίζει τις μεταξύ τους διαφορές.
8. Προσδιορίζει τη μεθοδολογία κατασκευής, τον τρόπο ερμηνείας και τις χρήσεις των διαφορετικών διαγραμμάτων ελέγχου.
9. Προσδιορίζει τις βασικές αρχές των παραγοντικών σχεδιασμών, να παρουσιάζει τα πλεονεκτήματά τους και να παραθέτει τις κυριότερες κατηγορίες τους.
10. Αναγνωρίζει τη σημασία των κλασματικών παραγοντικών σχεδιασμών για την εξοικονόμηση πόρων.

Δεξιότητες (Ψυχοκινητικές)

Μετά το πέρας του προγράμματος η/ο εκπαιδευόμενη/ος θα είναι σε θέση να:

1. Χρησιμοποιεί, αναλύει και εξηγεί θεμελιώδεις στατιστικές έννοιες.
2. Εφαρμόζει ορθά βασικές τεχνικές της περιγραφικής στατιστικής.
3. Αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα επτά βασικά εργαλεία του στατιστικού ελέγχου διεργασιών.
4. Αποφεύγει τη λανθασμένη εφαρμογή ενός προγράμματος στατιστικού ελέγχου.
5. Κατασκευάζει και ερμηνεύει διαφορετικούς τύπους διαγραμμάτων ελέγχου.
6. Εξηγεί την έννοια και το σκοπό της ανάλυσης ικανότητας μιας διεργασίας και να περιγράφει τις διαφορετικές τεχνικές ανάλυσης ικανότητας διεργασίας.
7. Αναγνωρίζει και διαχειρίζεται βασικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στον στατιστικό σχεδιασμό πειραμάτων.
8. Εφαρμόζει βασικές μεθόδους στατιστικής ανάλυσης δεδομένων στο πλαίσιο παραγοντικού σχεδιασμού.

Ικανότητες (Κοινωνικές/Συναισθηματικές)

Μετά το πέρας του προγράμματος η/ο εκπαιδευόμενη/ος θα είναι σε θέση να:

1. Υποστηρίζει τη σημασία της λήψης αποφάσεων με βάση στατιστικώς βάσιμα δεδομένα και τη διεργασιοκεντρική προσέγγιση.
2. Προκρίνει τον ορθολογικό τρόπο σκέψης στη λήψη αποφάσεων.
3. Αναλαμβάνει δράση επιδεικνύοντας συνεργατικότητα και ομαδικό πνεύμα στο χώρο εργασίας.
4. Ενεργεί σύμφωνα με επιστημονικώς βάσιμες θεωρίες που έχουν επαληθευτεί επαρκώς.
5. Επισημαίνει τη σημασία της ηγεσίας και του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού στη διαμόρφωση της νέα αντίληψης.
6. Συσχετίζει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία με την ποιότητα.

Διδακτικές Ενότητες του Προγράμματος

1. Θεωρητική Βάση της Ποιότητας Ι

Υποενότητες

1. Εισαγωγή στην Ποιότητα – Ιστορική Αναδρομή
2. Πεδία εφαρμογής της ποιότητας
3. Ορισμοί και διαστάσεις της ποιότητας
4. Μελετητές και πρωτοπόροι της ποιότητας Ι: Ο Shewhart, o Deming και τα πειράματά του
5. Μελετητές και πρωτοπόροι της ποιότητας ΙΙ: Deming – τα 14 σημεία προς τη διοίκηση και οι 7 θανάσιμες ασθένειες
6. Μελετητές και πρωτοπόροι της ποιότητας ΙIΙ: Juran και Feigenbaum
7. Μελετητές και πρωτοπόροι της ποιότητας IV: Ishikawa, Taguchi, Shingo, Imai

8. Μελετητές και πρωτοπόροι της ποιότητας V: Crosby, Oakland, Garvin, Peters, Møller, Pirsig
2. Θεωρητική Βάση της Ποιότητας ΙΙ

Υποενότητες

1. Διαχείριση Ολικής Ποιότητας
2. Εργαλεία Διαχείρισης Ολικής Ποιότητας
3. Πελάτες και Ποιότητα
4. Η σημασία της ηγεσίας
5. Ανθρώπινο δυναμικό και ποιότητα
6. Κόστος ποιότητας
7. Δημιουργικότητα και Καινοτομία Ι
8. Δημιουργικότητα και Καινοτομία ΙΙ
9. Βελτίωση της ποιότητας Ι
10. Βελτίωση της ποιότητας ΙΙ

3. Στατιστικός Έλεγχος Διεργασιών Ι

Υποενότητες

1. Εισαγωγή στο Στατιστικό Έλεγχο Διεργασιών I: Η σχέση του με την ποιότητα
2. Εισαγωγή στο Στατιστικό Έλεγχο Διεργασιών II: Η έννοια της διεργασίας – Εφαρμογές του στατιστικού ελέγχου διεργασιών
3. Εισαγωγή στο Στατιστικό Έλεγχο Διεργασιών IΙI: Εισαγωγή στην έννοια του ελέγχου – Έλεγχος και βελτίωση της ποιότητας
4. Εισαγωγή στο Στατιστικό Έλεγχο Διεργασιών IV: Εισαγωγή στον ολικό έλεγχο ποιότητας – Ο στατιστικός έλεγχος διεργασιών ως τμήμα της διαχείρισης ολικής ποιότητας
5. Βασικές γνώσεις στατιστικής Ι: Εισαγωγή στις βασικές έννοιες – Τεχνικές περιγραφικής στατιστικής
6. Βασικές γνώσεις στατιστικής ΙΙ: Εισαγωγή στην έννοια της κατανομής – Κατανομές συνεχών και διακριτών μεταβλητών
7. Τα επτά βασικά εργαλεία του Στατιστικού Ελέγχου Διεργασιών Ι: Εισαγωγή – Ιστογράμματα
8. Τα επτά βασικά εργαλεία του Στατιστικού Ελέγχου Διεργασιών ΙΙ: Διαγράμματα αιτίου-αποτελέσματος, Φύλλα ελέγχου
9. Τα επτά βασικά εργαλεία του Στατιστικού Ελέγχου Διεργασιών ΙΙΙ: Διαγράμματα Pareto, Γραφήματα, Διαγράμματα Διασποράς, Διαγράμματα ροής
10. Εισαγωγή στα Διαγράμματα Ελέγχου
4. Στατιστικός Έλεγχος Διεργασιών ΙΙ

Υποενότητες

1. Διαγράμματα Ελέγχου μέσου-εύρους I: Εισαγωγή και μεθοδολογία κατασκευής
2. Διαγράμματα Ελέγχου μέσου-εύρους IΙ: Ειδικά θέματα
3. Διαγράμματα Ελέγχου μέσου-τυπικής απόκλισης I: Εισαγωγή και μεθοδολογία κατασκευής
4. Διαγράμματα Ελέγχου μέσου-τυπικής απόκλισης ΙI: Ειδικά θέματα
5. Διαγράμματα Ελέγχου για Μεμονωμένες Παρατηρήσεις
6. Διαγράμματα Ελέγχου κινούμενου εύρους-κινούμενου μέσου – Διαγράμματα Ελέγχου διάμεσης τιμής-εύρους
7. Διαγράμματα Ελέγχου που αφορούν στις μονάδες του μη συμμορφούμενου προϊόντος Ι
8. Διαγράμματα Ελέγχου που αφορούν στις μονάδες του μη συμμορφούμενου προϊόντος ΙΙ
9. Διαγράμματα Ελέγχου που αφορούν στις μονάδες του μη συμμορφούμενου προϊόντος ΙΙI
10. Διαγράμματα Ελέγχου που αφορούν στις μη συμμορφώσεις ανά επιθεωρούμενη μονάδα Ι: Δ.Ε. για τον αριθμό των μη συμμορφώσεων ή ελαττωμάτων (c-Δ.Ε.) – Εισαγωγή και μεθοδολογία κατασκευής
11. Διαγράμματα Ελέγχου που αφορούν στις μη συμμορφώσεις ανά επιθεωρούμενη μονάδα IΙ: c-Δ.Ε και u-Δ.Ε
12. Διαγράμματα Ελέγχου που βασίζονται στις μη συμμορφώσεις ανά επιθεωρούμενη μονάδα ΙIΙ: Ειδικά θέματα
5. Στατιστικός Έλεγχος Διεργασιών ΙΙΙ

Υποενότητες

1. Ερμηνεία των διαγραμμάτων έλεγχου I
2. Ερμηνεία των διαγραμμάτων ελέγχου II
3. Ερμηνεία των διαγραμμάτων ελέγχου ΙΙI
4. Ειδικά διαγράμματα ελέγχου I
5. Eιδικά διαγράμματα ελέγχου II
6. Ειδικά διαγράμματα ελέγχου III
7. Ειδικά διαγράμματα ελέγχου IV
8. Ανάλυση ικανότητας διεργασίας Ι: Εισαγωγή και ορισμός – Τεχνική Ιστογράμματος και Τεχνική Γραφικής Παράστασης Κατανομής Πιθανότητας
9. Ανάλυση ικανότητας διεργασίας II: Δείκτες Ικανότητας Διεργασίας
10. Ανάλυση ικανότητας διεργασίας III: Ειδικά θέματα για τους PCRs-PCA με τη χρήση διαγραμμάτων ελέγχου – Ανάλυση συστημάτων μέτρησης
6. Πειραματικός Σχεδιασμός Ι

Υποενότητες

1. Βασικές έννοιες στον πειραματικό σχεδιασμό Ι
2. Βασικές έννοιες στον πειραματικό σχεδιασμό ΙΙ
3. Εισαγωγή στους παραγοντικούς σχεδιασμούς
4. Βασική στατιστική στον πειραματικό σχεδιασμό Ι
5. Βασική στατιστική στον πειραματικό σχεδιασμό ΙΙ
6. Ανάλυση παραγοντικών σχεδιασμών Ι
7. Ανάλυση παραγοντικών σχεδιασμών ΙΙ

7. Πειραματικός Σχεδιασμός ΙΙ

Υποενότητες

1. Κλασματικοί παραγοντικοί σχεδιασμοί
2. Ειδικά θέματα κλασματικών παραγοντικών σχεδιασμών
3. Βελτιστοποίηση με τη χρήση της μεθοδολογίας επιφανειών απόκρισης Ι
4. Βελτιστοποίηση με τη χρήση της μεθοδολογίας επιφανειών απόκρισης ΙΙ
5. Ειδικά θέματα βελτιστοποίησης
6. Η προσέγγιση του Taguchi

Εκπαιδευτική Διαδικασία του Προγράμματος

Το πρόγραμμα «Διαχείριση Ολικής Ποιότητας» έχει συνολική διάρκεια 8 μήνες και υλοποιείται ασύγχρονα εξ αποστάσεως μέσω της πλατφόρμας eclass.cce.uoa.gr. Η επίσημη γλώσσα του προγράμματος είναι τα Ελληνικά.


Το εκπαιδευτικό υλικό είναι οργανωμένο σε επίπεδο υποενότητας. Για κάθε υποενότητα, οι εκπαιδευόμενες/οι:

• Μελετούν το αντίστοιχο υλικό.
• Εκτελούν ένα σύντομο τεστ κλειστού τύπου.
• Εκπονούν και καταθέτουν μια εργασία ανάπτυξης μικρής έκτασης.


Για την ομαλή και έγκαιρη ολοκλήρωση του συνόλου του υλικού, προτείνεται ολοκλήρωση δύο υποενοτήτων ανά εβδομάδα.    

Το πρόγραμμα παρέχει:
• Πλήρη κάλυψη στη σύγχρονη θεωρία της Ποιότητας και στις πλέον αποτελεσματικές μεθόδους για την ενσωμάτωση και διαχείρισή της στους οργανισμούς.
• Εκπαιδευτική υποστήριξη μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
• Περιοδική ανατροφοδότηση/αξιολόγηση της προόδου των εκπαιδευόμενων.

Η επιτυχής παρακολούθηση του προγράμματος οδηγεί στην απονομή Πιστοποιητικού Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης στη «Διαχείριση Ολικής Ποιότητας» από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

illustration of arrows of optimization.

Συντελεστές του Προγράμματος

Επιστημονικά & Ακαδημαικά
Υπεύθυνος
Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης ΕΚΠΑ
Δημήτριος Μ. Ρέκκας
Αναπληρωτής Καθηγητής Φαρμακευτικής Τεχνολογίας,
Τμήμα Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ

 

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικής
Υποστήριξης
Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης ΕΚΠΑ
Εμμανουήλ Σταθάτος
Διδάκτωρ Μηχανικός ΕΜΠ

 

Συγγραφείς του Εκπαιδευτικού Υλικού
Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης ΕΚΠΑ
Δώρα Γεωργάκη

 

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης ΕΚΠΑ
Κατερίνα Κουρούπη

 

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης ΕΚΠΑ
Σταύρος Πολίτης

 

Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης ΕΚΠΑ
Δημήτριος Μ. Ρέκκας